Vragen over aangekondigde veranderingen rondom de Surinamesingel

Surinamesingel
02/02/2022 - 16:28

Afgelopen dagen is de ChristenUnie/SGP-fractie benaderd door diverse bewoners rondom de Surinamesingel. Daar is veel onrust ontstaan vanwege de herinrichtingsplannen die zij hebben ontvangen.

Vorig jaar is er al eens een informatieavond geweest waar ook input is opgehaald bij de bewoners uit de Indischebuurt kwadrant 3 (gebied tussen de Burg. Pruissingel/Billitonlaan/Insulindesingel/Curacaolaan. De vernieuwing van het riool en herinrichtingsplannen zijn toen besproken. Toen is het de bewoners niet duidelijk geworden dat het ook om een parkeerplan ging waarbij rondom de singel ook parkeervakken worden aangelegd.

De bewoners maken zich vooral ongerust over de manier waarop dit plan nu gepresenteerd wordt en zonder dat zij zich gehoord voelen over het parkeren. Daarom willen zij dat eerst fatsoenlijk met de bewoners wordt gesproken over het herverdelen of toevoegen van parkeerplaatsen. Er zijn meer en betere mogelijkheden die nu niet uitgewerkt zijn.

Daarnaast maken zij zich zorgen over het beeldbepalende karakter van de singel met het groen daarom heen. Kunnen de bomen bewaard blijven, hoe staat het met de glooiende water kant wat nodig is voor waterberging en hoe verhoud het verstenen en groen verminderen in deze wijk ten opzichte van plannen zoals klimaatadaptatie?

Als ChristenUnie/SGP hebben wij hierover vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Deze vragen zijn hieronder als bijlage toegevoegd.