16/01/2016 - 17:27
Naar aanleiding van diverse berichten over ongevallen op of naast de Maassluisedijk heeft ChristenUnie/SGP-raadslid Erik van Pienbroek vragen gesteld aan Ruud van Harten, wethouder verkeer.
Hieronder kunt u de vragen lezen en staat een filmpje van een reportage die RTV Rijnmond erover maakte:
Geachte wethouder Van Harten, beste Ruud,
Vanuit de media vernemen wij regelmatig dat er ongevallen zijn op, of beter gezegd, naast de Maassluisedijk. Bij u zal er meteen een lichtje gaan branden en ook u zal denken aan de auto’s die van de dijk zijn afgegleden. De eerste gedachte is dan vaak ‘oh… zal wel te hard hebben gereden terwijl je weet dat die scherpe bochten er aan komen’. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook vaak dacht.
Maar onlangs ben ik benaderd door iemand uit Vlaardingen die ook bijna van de dijk was afgetuimeld.
Deze persoon heeft een nieuwe auto met goede banden en reed tegen de 60 kilometer per uur en het was regenachtig.
Het punt is dat die persoon op een bepaald gedeelte last kreeg van aquaplanning waardoor de auto geen grip meer had op het wegdek. U kunt begrijpen dat dit even een benauwd moment oplevert als je langs het randje van de dijk rijdt.
Het zou vooral gaan om het gedeelte na de Grote Lucht richting Maassluis.
Hierom wil ik u een paar vragen stellen:
• Zijn bij eerdere ongevallen op de Maassluisedijk waarbij auto’s van de dijk zijn gegleden, door de politie rapporten of proces verbaal opgemaakt en was er toen ook sprake van regenachtig weer?
• Is het u bekend dat er op een aantal gedeelten van de Maassluisedijk spoorvorming in het wegdek zit?
• Weet u of er eerder ook sprake is geweest van aquaplanning?
• Is er een technisch oordeel over de staat van de toplaag op de Maassluisedijk?
• Wanneer er geen technisch oordeel is, bent u dan bereid om te laten controleren op spoorvorming op de Maassluisedijk en de staat van de toplaag?
• Wanneer is de toplaag op de Maassluisedijk aan vervanging toe?
• Bent u bereid om (deels) de toplaag op de Maassluisedijk te laten vervangen wanneer blijkt dat de toplaag niet meer voldoende in conditie is? Ook al staan er vanaf 2017/2018 grote veranderingen gepland bij de Maassluisedijk vanwege aanleg van de Blankenburgtunnel?
Graag verneem ik uw antwoorden.
Erik van Pienbroek