Persbericht

ChristenUnie-SGP Vlaardingen vraagt aandacht voor overnachtende chauffeurs

De ChristenUnie/SGP in Vlaardingen vraagt aandacht voor overnachtende chauffeurs op allerlei openbare parkeerplaatsen in de regio. Middels een brief roept zij haar fracties in de provinciale staten, tweede kamer en euro parlement op om te zorgen dat er eensluidende regelgeving komt tegen het wild kamperen door chauffeurs die veelal uit de Oostblok landen komen.

Rotterdam heeft speciale parkeerplaatsen ingericht waar een vrachtwagenchauffeur tegen geringe vergoeding kan overnachten, zich wassen en zijn behoefte kan doen. Ondanks dat deze parkeerplaatsen niet vol staan heeft de regio toch overlast van chauffeurs die op openbare parkeerplaatsen overnachten met alle bijkomende onhygiënisch gevolgen. “Het is niet altijd aan de chauffeur te wijten” zegt Erik van Pienbroek “dat hij daar een openbare parkeerplaats voor opzoekt. De chauffeur heeft zelf weinig of geen geld en een werknemer of opdrachtgever betaalt geen overnachting voor hem. Het gaat vaak om chauffeurs die een rit hebben gedaan en weer wachten tot ze opgeroepen worden voor een volgende rit in de regio. Zolang er geen nieuwe opdracht is moet hij toch ergens overnachten, dit werd eerst in de steden op bedrijf- of industrie terreinen gedaan”. 

Veel gemeente in de regio hebben verschillende regels opgesteld om de chauffeur te verbaliseren en te weren uit de stad. De chauffeur heeft geen geld om op een speciale parkeerplaats te overnachten, laat staan om een proces-verbaal te betalen en zoekt ergens anders een slaapplaats. Hierdoor staat momenteel de parkeerplaatsen bij de Vlaardingse tankstations langs de A20 overvol met overnachtende chauffeurs. Het buiten terrein wordt voor alle behoeften gebruikt en er is geen plaats meer voor andere chauffeurs. Langs de rijksweg is het Rijkswaterstaat die zou moeten ingrijpen maar die heeft deze overlast niet hoog op haar lijstje staan.

De ChristenUnie/SGP fractie uit Vlaardingen roept daarom haar politieke fracties in alle bestuurlijke lagen op om tot regelgeving te komen. Waarmee het werk – en leefomstandigheden van de chauffeurs verbeterd moet worden door afspraken met de werk- en opdrachtgevers. Ook wil zij dat er landelijk en regionaal eensluidende regels worden opgesteld waarmee het wild overnachten binnen de steden en langs de rijkswegen aan banden wordt gelegd.